Hvis barn kommer til skade

Når børn kommer til skade, tager vi alle skader alvorligt, men der er nogle særlige skærpende omstændigheder ved skader af mere alvorlig karakter, som eksempelvis:

• Ved hovedskader
  • Hvis et barn mister bevidstheden
  • Ved brud på knogler
  • Andre bekymrende skader i kroppen, som vi ikke kan se, men vurderer som alvorlige

Hvad gør vi?
Den første voksen, som møder barnet fastholder kontakten med barnet og vurderer situationens alvor. Vi får altid en anden voksens vurdering også. Hvis vi stadig er i tvivl om skadens karakter, så er det altid bedre at handle end ikke at gøre noget.

Kontoret adviseres med det samme, som får fat i alarmcentralen samt forældrene for at vurdere situationen og igangsætte de nødvendige handlinger.

Det aftales med kontoret og forældrene, hvordan der tages hånd om situationen både for barnet, forældrene, men også resten af klassen, som evt. har overværet uheldet.

Der vil hele tiden være observation/ledsagere på eleven. Personale fra skolen.

I særlig alvorlige tilfælde vil personale fra skolen ledsage barnet til hospitalet, hvis ikke der er skabt kontakt til forældrene.

Afdelingens leder orienteres, og det videre forløb aftales.

Skolen, april 2021