Skolen ved Bülowsvej
Uddannelsesplan for lærerstuderende
Skolens kultur og særkende
Velkommen til Skolen ved Bülowsvej – den største folkeskole på Frederiksberg med ca.1000 elever. Vi er omkranset af grønne oaser som Landbohøjskolens Have og Sankt Jørgens Sø. Vores skoles bygninger er samlet omkring et stort grønt gårdrum, som danner rammen om både leg, læring og fællesskaber.
Vi er organiseret i 3 afdelinger Mini BÜ (0.-1.årg), Midt BÜ (2.-5. årg) og Stor BÜ (6.-9.årg). Derudover har vi 4 mellemformer på tværs af årgange, samt Verdensklasser for modtagerbørn. Vi har desuden et tæt samarbejde med SFO og klub, som er en integreret del af skolens hverdag.
Skolens inklusionsteam er tilknyttet årgangene og følger dem fra de starter til de er færdige i 9. klasse. Én inklusionsvejleder pr. årgang. Inklusionsvejlederne er, udover at være en del af det daglige arbejde på årgangene, tovholdere på alle børnesager og koordinerer møder med eksterne såsom PPR, SSP, sagsbehandlere m.fl. Udover inklusionsvejledere er der også læsevejledere, science vejledere, matematikvejledere og didaktiske vejledere.
Hos os handler skolegang om mere end fag. Vi bygger vores hverdag på centrale værdier, som gælder både børn, forældre og personale: Vi møder børnene med anerkendelse og respekt, tydelige rammer og respektfuld kommunikation. Vi prioriterer det sociale ansvar og skaber trygge, åbne fællesskaber. Forældresamarbejdet bygger på tillid, dialog og professionel interesse for børnenes trivsel og læring.
Samarbejdet på Skolen ved Bülowsvej er det vigtigste element i, at vi kan lykkes som organisation med vores målsætninger og prioriteringer. Vi tror på, at vores løfteevne er meget større, når vi samarbejder. Det gode samarbejde udspringer af tillid til hinanden, fordi vi vægter at reflektere sammen og tør bringe vores forskellige fagligheder i spil ved at have høje forventninger til hinanden og vores fælles praksis. Et forpligtende samarbejde indebærer, at alle tager ansvar og engagerer sig, hvilket vi også ønsker at praktikanter skal være en del af.
Børn er forskellige, ligesom voksne, og på Bülowsvej forsøger vi at forstå børnenes forskellige behov i inkluderende fællesskaber. Vi reflekterer sammen over, hvordan vi tilrettelægger undervisning og fritid, så alle vores børn har deltagelsesmuligheder og engageres mest muligt. Dette gør vi ved at skabe store og små fællesskaber, som alle kan tage del i, således at ingen står alene. Der skal være deltagelsesmuligheder for alle.
I skoleåret 23/24 påbegyndte vi arbejdet med vores ti didaktiske dogmer, som alle hver især er med til at understøtte, hvordan vi skaber deltagelsesmuligheder for alle børn både i skole og i fritid.
Herunder ses vores ti dogmer, som danner grundlag for alle voksnes arbejde på Bülowsvej:
Vi tager ansvar for alle fællesskaber
Vi bevarer roen, når det spidser til
Vi har lavet en meningsfuld plan, som alle børn kender
Vi differentierer vores praksis efter børnenes behov
Vi er forberedte og inviterer alle børn ind i et trygt læringsmiljø
Vi inddrager børnenes stemme i vores praksis
Vi følger altid op på vores praksis
Vi anvender hjælpemidler der understøtter vores praksis
Vi indretter vores fysiske rammer så de understøtter vores pædagogiske praksis
Vi taler altid ordentligt om- og med børn
Yderligere information om skolen og skolens værdigrundlag mm. kan findes på hjemmesiden: https://skolenbulowsvej.aula.dk/
Modtagelse og hverdagen for studerende på skolen
Velkomst af studerende
Skolens praktikkoordinatorer introducerer til skolen, og der udarbejdes skemaer med de studerende. De studerende vises rundt, modtager nøgler til skolen, kobles op på skolens netværk og IT-platforme og har tid til at mødes med deres praktiklærere for at forventningsafstemme og planlægge.
Dagligdagen på skolen – deltagelse i alle dele af en lærers opgaver
I de studerendes skema er skemalagt både undervisning, forberedelse og møder, så vidt muligt. Vi opfordrer de studerende til at forberede deres undervisning på skolen, så de bliver en del af skolehverdagen og dermed får det mest lærerige blik på livet som lærer.
Skolens arbejde med vejledning og trepartssamtaler
For alle studerende er der ca.1 lektion pr. uge til vejledning og fælles forberedelse med praktiklæreren/-ne, med afsæt i målene for integreret praktik på 1. – 4. årgang og de ni dimensioner i lærerrollen. Vejledningen skal sikre sammenhæng og progression i den studerendes konkrete forløb på skolen og gennem studiet fra førsteårsprøven ved afslutningen af 1. år til professionsprøven ved afslutningen af 4. år. Der indkaldes til trepartssamtale i dialog med KP-underviserne.
Skolens indstilling til godkendt/ikke godkendt af den studerendes praktik
Ved bekymring for godkendelse orienteres den studerende samt KP-underviseren hurtigst muligt, og der konkretiseres, hvilke udviklingspunkter, den studerende skal arbejde med.
Samarbejdet med KP om studerendes forløb på skolen
Dialogen med Kontoret for Skolesamarbejde varetages af praktikkoordinatorerne. Dialogen med den enkelte KP-underviser varetages fortrinsvist af praktiklærerne, med hjælp fra praktikkoordinatorerne ved behov.
Evaluering og udvikling af studerendes forløb på skolen
Der laves både kvalitativ og kvantitativ evaluering med de studerende efter hvert forløb, samt kvalitativ evaluering med praktiklærerne.
Kontakt oplysninger og vigtig information
Praktikkoordinatorer: Peter Jørgensen og Helle Dyrholm
Skolens adresse: Fuglevangsvej 8, 1962 Frederiksberg